AANDACHTSGEBIED
Taalstoornis
Via taal maken mensen contact met elkaar en communiceren wij met elkaar. Door taal te gebruiken kunnen we gevoelens en gedachten uitdrukken. We hebben gesproken taal, geschreven taal of gebarentaal. In de gesproken taal kan een kind bijvoorbeeld moeite hebben met om dingen te benoemen, opdrachtjes te begrijpen, nog helemaal geen zinnen of praat later dan leeftijdsgenootjes. Als een kind problemen heeft met de taal, dan gaat het communiceren moeilijk.
AANDACHTSGEBIED
Taalachterstand
Kinderen met een taalachterstand lopen achter in de taalontwikkeling t.o.v. hun leeftijdgenootjes. Het kind functioneert op taalgebied dus niet zo goed en kan daar last van hebben. Het kan zijn dat hij zich minder goed kan redden op school. De taalontwikkeling loopt moeizamer en langzamer, dit wil niet zeggen dat de taalontwikkeling stilstaat. Een taalachterstand kan met logopedie bijvoorbeeld gericht op woordenschat of zinsbouw ingehaald worden.
AANDACHTSGEBIED
Meertaligheid
Veel mensen in Nederland hebben een anderstalige achtergrond. Kinderen leren daardoor tegelijkertijd, of na elkaar, twee verschillende talen, waaronder het Nederlands. Dit hoeft geen problemen op te leveren, ons brein kan twee talen tegelijkertijd leren. Zeker als je jong bent. Als het Nederlands pas laat aangeboden wordt aan het kind, of als de moedertaal niet goed gesproken wordt, kan er een probleem ontstaan in de communicatie van de Nederlandse taal.
AANDACHTSGEBIED
Taalontwikkelingsstoornis (TOS)
Als kinderen het lastig vinden klanken en woorden te onthouden, of moeite hebben taal te begrijpen, of zich moeilijk begrijpelijk uit te kunnen drukken, kan er sprake zijn van een taalontwikkelingsstoornis.
Een taalontwikkelingsstoornis kan het gevolg zijn van een auditieve beperking, maar kan ook op zichzelf staan zonder duidelijke oorzaak.